Tiedote Yrityksille 9.4.

09.04.2020

Hei yrittäjä!                                                                    9.4.2020
Korona aiheuttaa monelle toimijalle yritysmuodosta riippumatta haasteita nyt ja mahdollisesti tulevaisuudessa. Eri rahoittajat tarjoavat monenlaista tukimahdollisuutta niin hankkeiden kuin myös suoran tuen kautta. Tärkeintä on muistaa, että apua on saatavilla, kunhan muistaa kysyä.
On tärkeää tarkistaa ja sopia oman yrityksen kohdalta erityisesti pankin, Finnveran, muiden mahdollisten lainanmyöntäjien, vuokranantajan sekä muiden kumppaneiden osalta jatkotoimet.

On myös huomattava TE-toimiston yrittäjille suunnattu mahdollisuus, mikäli päätyy ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi. Päätöksellä on kiire, ilmoittautumisaika päättyy näillä tiedoin 15.4. Tarkista ja pohdi omalta kantilta asiaa TÄSTÄ linkistä

Mikäli päädyt hakemaan tukea, tarkista oikea rahoittaja oman yrityksen henkilöstömäärän mukaan, esimerkiksi:

Yksinyrittäjän valtion tuki, joka haetaan kunnan kautta, on tarkoitus avata hakuun mahdollisesti viikon 17 alussa. Työ- ja elinkeinoministeriö sekä kuntaliitto ohjeistavat kuntia haun kriteereistä, rahoituskelpoisuuksista, hakulomakkeista sekä –prosessista yleisesti tarkemmin viikon 16 aikana. Pääpiirteiset ehdot on jo julkaistu, mutta tarkennukset sekä hakuprosessin käytännön toteuttaminen ei ole vielä valmis. Kolarin kunta toteuttaa haun sähköisesti, mistä tiedotamme mahdollisimman laajasti heti, kun haku on mahdollista avata. Et siis ole vielä jäänyt pois kyydistä, mutta ole tarkkana ja kuulolla.

Näiden lisäksi on käynnissä valmistelut mm. Maaseuturahaston kautta haettavalle tuelle erityisesti maaseudulla oleville yrityksille. Myös Euroopan rakennerahasto (EAKR) on avaamassa erityishakua kehittämishankkeille, jotka on suunnattu yritysten kehittämiseen. Euroopan sosiaalirahasto (ESR) avasi jo erityishaun, joka päättyy 22.4.20. Täytyy vain etsiä sinulle se oikea rahoittaja. Kannattaa kuitenkin lähteä liikkeelle reippaasti ja pohtia yllä olevat mahdollisuudet ensisijaisesti.

Voit halutessasi varata ajan yrityksesi pika-analyysiin kunnan kautta tai suoraan rahoittajilta, jotta voidaan etsiä sinulle parhain kanava tukien suhteen. Tämä nopeuttaa myös mahdollisen tukihakemuksen käsittelyä rahoittajien / tuenantajien / pankkien osalta. Toimitaan jokainen nyt mahdollisimman ripeästi, jotta saadaan tuet liikkeelle.

Kun tarvitset apua:

• rahoittajilta tulleen viestin mukaan, suositeltavaa on, että yritys ottaisi ensin asiantuntijapalvelulla analyysin (KEHPA tai vastaava), päivähinta on 30 eur + alv, linkki yllä. Tämän jälkeen rinnalle haettaisiin oikeasta kanavasta esimerkiksi ELYn tai BFn rahoitus, jos mahdollista.
  • voit tietysti hakea rahoitusta myös itse suoraan, kun huomaat, mihin rahoituskanavaan sovit parhaiten
  • älä hae monesta rahoituskanavasta yhtä aikaa!

On tärkeää huomata, että jokaisen yrittäjän tilanne on erilainen, vaikka vallitseva poikkeustila kaikille aika tavalla sama. Näin ollen jokaisen yrityksen tukikelpoisuus arvioidaan eri rahoittajien osalta aina erikseen, kaikille sama kanava ei käy, mutta mahdollisimman monelle tukia ja toimia toivottavasti löytyy.

Yhteystiedot löydät alta sekä linkkien kautta. Seuraa myös päivittyviä linkkejä, niin pysyt parhaiten viimeisimmän tiedon perässä. Älä jää miettimään yksin, apua on tarjolla!

Muistutuksena vielä henkilöstöön liittyvät asiat:

Viestintä henkilöstölle:
Osaava henkilökunta on yritykselle mittaamattoman arvokas voimavara ja haastavasta tilanteesta huolimatta on tärkeää, että heitä kohdellaan sen mukaisesti. Suosittelemme viestimään henkilöstölle muuttuneesta tilanteesta ja tehtävistä toimenpiteistä.

Lomauttaminen ja irtisanomiset:
Yrityksen taloudellisen tilanteen heikentyessä ei henkilöstölle ole aina mahdollista osoittaa uusia tai korvaavia työtehtäviä. Jos yritys yhtenä toimenpiteenä päättää lomauttaa henkilöstönsä määräaikaisesti tai toistaiseksi, on tärkeää, että noudatetaan lomauttamista koskevia määräyksiä. Sama pätee henkilöstön irtisanomisiin. Ajankohtaiset säädökset ja ohjeet em. toimenpiteisiin löydät esimerkiksi TÄSTÄ ja TÄSTÄ.

Yrittäjien työttömyysturva: OLE NOPEA
Mikäli yrittäjän tilanne työttömyysturvaa vaatii, niin suositellaan aloittamaan ilmoittautumalla te-palvelut.fi sivustolla työttömäksi työnhakijaksi. Lisätietoja ja ohjeet tarkista tästä

Maaseututoimiston osalta tiedoksi: palvelemme tällä hetkellä sähköpostilla maaseututoimisto@ylitornio.fi ja puhelimitse Sofia 0400 220 350, Henri 040 6811040.
Toimiston palvelupisteet Ylitorniolla, Pellossa ja Kolarissa ovat tällä hetkellä suljettu, mutta etäpalvelu toimii.

Kolarin kunnan elinvoimapalvelut tulee pitämään webinaareja ja tiedotustilaisuuksia etänä eri aiheisiin liittyen. Seuraava webinaari pidetään näillä näkymin perjantaina 17.4.

Linkit:

YHTEYSTIEDOT YRITYSNEUVONTA
Ari Saarela, Lappi Consulting Oy (palvelun mahdollistaa Leader Tunturi-Lappi ry) info@lappiconsulting.fi
p. 040 631 4433

Robert Hawkins, Kolarin kunta työllisyyskoordinaattori robert.hawkins@kolari.fi
p. 040 489 5551

Nina-Maria Möykkynen, Kolarin kunta kehitysjohtaja
nina-maria.moykkynen@kolari.fi p. 040 489 5007

Asta Hakso, Kolarin kunta projektiasiantuntija asta.hakso@kolari.fi
p. 040 489 5006

Facebook: https://www.facebook.com/Kolarin-kunnan-elinvoimapalvelut-776859452418162/?ref=settings

Olethan yhteydessä!