Kolarin radan sähköistäminen

16.06.2023

Kolarin radan sähköistäminen mukana hallitusohjelmassa

 

Tänään perjantaina 16.6. Petteri Orpon (kok.) hallituksen ”Vahva ja välittävä Suomi” -hallitusohjelma on julkaistu. Hallitusohjelma kaudelle 2023–2027 on liitteineen  243 sivun mittainen.

Uusi hallitus rakentaa vahvaa ja välittävää Suomea. Se on toimiva, turvallinen ja oikeudenmukainen yhteiskunta, jossa kansalaisten mahdollisuudet menestykseen ja hyvinvointiin turvataan ylisukupolvisesti ja kaikkialla Suomessa. Hallitus varmistaa hyvinvointiyhteiskunnan säilymisen, riittävät palvelut kaikille ja kansantalouden tasapainoisen kehityksen.

Asumisen ja liikkumisen edellytyksistä koko Suomessa huolehditaan: hallitus toteuttaa lähes kolmen miljardin euron liikenneinvestointiohjelman.

Hallitusohjelmassa on mukana kaksi liikennehanketta, jotka koskevat pohjoisen Suomen raideliikennettä. Toinen näistä koskee Kolarin junaradan sähköistämistä. Rataosuus Torniosta Kolariin kuuluu pohjoisen raideliikenteen ohjelmaan.

Junaradan sähköistäminen Torniosta Kolariin on 186 kilometrin mittainen. Käytännössä radan sähköistys tuo kustannustehokkuutta kuljetuksiin ja vähentää haitallisia päästöjä. Edellä kerrotun lisäksi sähköistäminen on huoltovarmuuden kannalta tärkeää. Tornio-Kolari välin sähköistäminen heijastuu myös Oulun sataman liikenteeseen. Sähköistymisen yksi hyöty on myös se, että veturien vaihtaminen ei ole aina pakollista sähköveturista dieselveturiin.

Hallitusohjelmassa on osoitettu pääradan (välillä Helsinki-Kolari) kehittämiseen, johon kuuluu myös radan sähköistäminen välille Tornio-Kolari yhteensä 535 miljoonaa euroa.

Hallitusohjelman ”Vahva ja välittävä Suomi” kaudelle 2023–2027 voit lukea kokonaisuudessaan valtioneuvoston nettisivuilta.

Kolarin asema kuvattuna Kurtakontien sillalta. Kuva Pete Huttunen.

Lue koko halltusohjelma valtioneuvoston sivulta.