Hammashoitola

Suun terveydenhuollossa keskitymme perushammashoitoon sekä asiakkaiden neuvontaan suun terveyden ylläpitämiseksi. Julkisiin suun terveydenhuollon palveluihin ovat oikeutettuja kaikenikäiset. Hoidosta peritään lakisääteiset asiakasmaksut. Hoitoon pääsyn ratkaisee ensisijaisesti hoidon tarve. Siksi ajanvarauksen yhteydessä on syytä tuoda esille syy hoitoon hakeutumiseen. 

Ajanvaraus maanantaista perjantaihin kello 8–10.

  • 040 489 5045

Ennen kello 14 (perjantaisin ennen kello 12) jätettyihin soittopyyntöihin vastataan saman päivän aikana. Muina aikoina jätettyihin soittopyyntöihin vastataan seuraavana arkipäivänä.

Viikonloppuisin ja arkipyhinä hammaslääkäripäivystys kiireellisille tapauksille Lapin kuntien yhteistyönä klo 9.30–10.30

  • 010 633 8330 (puheluhinta on 8,8 snt/min (ALV 24%))

Neuvolaikäiset
6–8 kuukauden ikäiset lapset kutsutaan ryhmäneuvolaan terveydenhoitajan ja suuhygienistin tai hammashoitajan vastaanotolle.

Kahden vuoden ikäisenä lapsi kutsutaan suuhygienistin tai hammashoitajan vastaanotolle. Lapselle määritellään oma yksilöllinen kutsuväli, jonka mukaan hänet jatkossa kutsutaan suuhygienistin tai hammaslääkärin vastaanotolle.

Kouluikäiset
Hammashoitola kutsuu koululaiset suun terveystarkastukseen henkilökohtaisen hoitosuunnitelman mukaisesti. Lasten ja nuorten hoidon järjestämisessä pyritään hyvään hoitoon, ehkäisevään toimintaan, tiedon jakamiseen ja riskipotilaiden hoidon panostamiseen.

Aikuiset
Jonotusaika hammaslääkärin tekemään suun terveystarkastukseen on 3–6 kuukautta. Aikuiset huolehtivat ajanvarauksesta henkilökohtaisen hoitosuunnitelman mukaisesti. 

Hoitoon pääsy

Kun asiakas ottaa yhteyttä hammashoitolaan, hänen hoidon tarpeensa määritellään ja hoitoonpääsyn aikataulu määräytyy sen mukaisesti. Akuuteissa tilanteissa ensiavun saa yleensä heti samana päivänä, kuitenkin viimeistään seuraavana päivänä.

Kiireellisen ensiavun kriteerit

  • turvotus
  • suun avausrajoitus
  • suu ei mene kiinni
  • nielemisvaikeus
  • kuume edellisten yhteydessä
  • hammastapaturma
  • haavauma suussa
  • verenvuoto esim. hampaan poiston jälkeen, jos suu tuntuu täyttyvän nopeasti verellä
  • kova kipu, johon särkylääke ei auta
  • särky kestää pitkään, vaikka hammasta ei ärsytetä esim. kylmällä tai kuumalla
  • särky estää nukkumisen
  • lohkeama, jos mukana edellä mainittuja oireita
  • suuri, ulkonäöllisesti häiritsevä lohkeama etuhampaassa
  • rikkoutunut kiinteä oikomiskoje, joka pistää, eikä tilannetta saa helpotettua esim. purukumilla tai oikomisvahalla pehmustamalla

Vaivat, jotka eivät tarvitse kiireellistä hoitoa, mutta häiritsevät voimakkaasti päivittäistä elämää, pyritään hoitamaan kolmen viikon kuluessa yhteydenotosta:

  • lievä kipu, johon särkylääke auttaa
  • vihlominen kylmälle tai kuumalle
  • hampaan tai paikan lohkeama
  • proteesien tai irrotettavien oikomiskojeiden ongelmat

Palveluseteli suun terveydenhuollossa

Kolarin kunnan järjestämän hammashoidon palvelusetelin voi saada, kun:

  • Terveysaseman hammashoitolan vastaanotolla on todettu hoidontarve, eikä hammashoitolassa ei ole tarjota aikaa tai asiakkaalle sopii paremmin käydä toisella palveluntarjoajalla.
  • Asiakas on täyttänyt 18 vuotta.
  • Hoito ei vaadi välitöntä päivystyshoitoa.

Hammaslääkäripäivystyksessä aloitetun hammashoidon jatkohoito voidaan toteuttaa yksityishammaslääkäriasemalla. Palvelusetelillä voi maksaa vain etukäteen määrätyn hampaan jatkohoidon, ja se on henkilökohtainen. Jos palveluntarjoajan lasku on isompi kuin palveluseteli, maksaa asiakas erotuksen. Maksetusta hinnasta ei voi enää hakea KELA-korvausta.

Palvelusetelillä ei voi maksaa muuta kuin palvelusetelissä määrätyn hampaan hoitoa siltä osin, kun hoitosuunnitelmasta käy ilmi. Jos hoitosuunnitelmaan tulee muutos, voidaan palveluseteliin liittää jatkoseteli. Hoitosuunnitelman muutoksesta tulee palveluntarjoajan ilmoittaa heti Kolarin kunnan hammashoitolaan.

Palveluseteliä ei voi käyttään toisella vastaanotolla aloitettuun hammashoitoon tai sen jatkohoitoon.

Kolarin hammashoitolassa

  • Hammaslääkäri tekee hoitosuunnitelman hampaan jatkohoidosta.
  • Jos potilas hyväksyy palvelusetelin, hammaslääkäri lähettää setelin hoitosuunnitelman kanssa potilaalle. Jos potilas ei hyväksy palveluseteliä ja haluaa hoitaa hampaan terveyskeskuksessa, hänelle varataan sieltä jatkohoitoaika. Potilas varaa itse ajan yksityisvastaanotolta ja hänen tulee kertoa aikaa varatessa, että on palveluseteliasiakas. Asiakas vie palvelusetelin palvelusetelihammaslääkärille, ja todistaa henkilöllisyytensä.

Hyväksyttyjen tuottajien yhteystiedot ja hinnat julkaistaan palveluntuottajarekisterissä

Palvelusetelilääkäriksi hyväksyttyjen yksityishammaslääkäreiden
yhteystiedot:

Hampaiden hoito-ohjeita löydät kätevästi muun muassa Suomen hammaslääkäriliiton sivuilta.