Kylien Kolari vakuutti aitoudellaan

23.05.2019

“Kylien Kolari on aito. Siinä ei ole mitään päälleliimattua,” Suomen kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen vastasi kuntamarkkinoinnin suomenmestaruuskilpailun palkintojenjaossa kysymykseen, mikä Kylien Kolarissa vakuutti tuomarit.

Kolarin tarinallisen kylämatkailun kokonaisuus palkittiin kilpailussa hopeapokaalilla Seinäjoen Avaruuden pääkaupunki -voittajatyön jälkeen. Pronssia kilpailussa sai Lahden #näkemyskaupungista-kampanja.

Tuomaristo vakuuttui Kolarin rohkeudesta etsiä matkailun vetovoimatekijöitä tunnetun Ylläksen sijaan pienistä ja tuntemattomista kylistä, joissa matkailijoita ei ole aiemmin käynyt. Tuomaristo arvosti myös projektipäällikkö Jyrki Vaattovaaran suurella sydämellä tekemää kenttätyötä, joka innosti ison osan Kolarin kylien asukkaista mukaan kehittämään matkailutuotteita omien kyliensä tarinoista ja vahvuuksista. Pete Huttusen luomat tarinalliset verkkosivut, kyläkyltit ja esite saivat tuomaristolta suitsutusta: “Toteutus on omaperäinen, tyylikäs ja aikaa kestävä.”

Kuntaliitto järjesti kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tänä vuonna 14:ttä kertaa. Palkinnot jaettiin Espoon Tapiolan Weegee-näyttelykeskuksessa 22.5. Kilpailuun osallistui 47 kilpailutyötä, joista Kolari oli pohjoisin. Tämän vuoden teemoiksi kilpailutöissä nousivat ympäristö, vastuullisuus, yhteisöllisyys ja kestävyys.