Kylien Kolari kuntamarkkinoinnin SM-parhaimmistoon

08.04.2019

Vieraat kilvet kylällä!

Kolarin kylien kehittämishanke on innostanut kunnan pieniä kyliä tutkimaan omia tarinoitaan ja kulkenut vierellä, kun kyläläiset ovat kehittäneet tarinoista omannäköisiään matkailutuotteita. Tänä keväänä Kylien Kolari valittiin mukaan kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun semifinaaliin.

Vieraat kilvet tulivat tutuiksi Venejärven erämaakylässä, jossa järjestettiin hankkeen aikana muun muassa geokätköilykoulutus. Tunnin päästä ensimmäisen kätkön asentamisesta kyläläiset bongasivat oudon auton. Kylän rantamökki vuokrattiin Airbnb:n kautta majoitustilaksi. Suosio ylitti kaikki odotukset.

Piskuisessa Nuottavaarassa kahden (muiden hulluina pitämän) talkoolaisen uurastus ja into johti kansainvälisen koiravaljakkokilpailun järjestämiseen tammikuussa 2019. Koko kunta yhdisti voimansa, ja Ylläksen koiravaljakkoyrittäjät, pienten kylien talkoolaiset sekä kehityshanke ottivat vastaan pitkän matkan kisaajat eri puolilta Eurooppaa hienosti onnistuneeseen Lapland Quest -kisaan.

Tarinat, persoonat, erilaiset ja erikoiset käyntikohteet ja välitön tapa suhtautua tulijoihin ovat Kolarin kylien matkailuvaltteja. Niistä rakennettiin videosarja ja verkkosivusto kylienkolari.fi, joista kiinnostunut tulija saa ensimmäiset maistiaiset.

“Keskeinen osa Kylien Kolaria on ollut kylien innostaminen matkailun kehittämiseen. Samaan tahtiin, kun kyläläiset innostuivat kehittämään kohteita, aloimme kerätä valokuvapankkia ja kuvata videoita kylien elämästä,” kehitysjohtaja Johanna Koivumaa kertoo.

“En mie yksin, mutta me yhessä,” Kylien Kolarin projektipäällikkö, monitoimimies ja sydämellään kyliä kehittänyt Jyrki Vaattovaara muistuttaa koko työn kantavasta ajatuksesta.

“Kyläläiset on ylpeitä ja mie ittekki olen ylpeä kaikista meistä.”

Yhdessä kuntalaisten kanssa rakennettu Kylien Kolarin tarinallinen kylämatkailukokonaisuus vakuutti myös Kuntamarkkinointikilpailun tuomariston.

“Mukana on pienen pieniä kuntia, esimerkiksi Kolarin kunta. He eivät ole rahallisesti hirveästi satsanneet, mutta tehneet erittäin hyvää työtä siellä paikan päällä. Pienelläkin rahalla on päästy vaikuttavuuteen,” Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen kertoi Radio Pookin haastattelussa.

Lisää tietoa Kylien Kolarista antaa kehitysjohtaja Johanna Koivumaa, 040 489 5007 ja projektipäällikkö Jyrki Vaattovaara, 040 489 5358. Lisää tietoa kuntamarkkinoinnin SM-kilpailusta voi lukea Kuntaliiton tiedotteesta.

Kylien Kolari lukuina

  • Toteutusaika lokakuu 2016–huhtikuu 2019.
  • Budjetti: 190 000 euroa, josta palkkakulut 110 000 euroa.
  • Hanke rahoitettiin EU:n maaseuturahaston Leader-tuella (90 prosenttia) ja kyläläisten talkootyöllä (10 prosenttia)