Kotiseutumuseo

Aukioloajat 17.6.–31.8.2018

  • Maanantaisin suljettu
  • Ti–la klo 11–17
  • Su klo 12-16
  • Pe 22.6.–ma 25.6. suljettu

Ota yhteyttä kotiseutumuseoon

  • Puhelinnumero: 040 489 5316
  • Sähköposti: museo@kolari.fi
  • Käyntiosoite: Rovantie 3, 95800 Sieppijärvi
  • Postiosoite: Isopalontie 2, 95900 Kolari

Kolarin kunnan kotiseutumuseon kokoelmia esitellään yleisölle Sieppijärven kylän pohjoisosassa sijaitsevalla Rovan tilalla. Tilalla on kaikkiaan seitsemän historiallista puurakennusta sekä vuonna 2005 avattu muinaispolku. Museo on perustettu vuoden 1980 tienoissa, jolloin nykyinen päärakennus siirrettiin paikalle. Museo avattiin ensimmäisen kerran vuonna 1986, mutta jouduttiin sulkemaan kosteusremontin vuoksi vuosiksi 1994-99. Näyttely on uusittu kokonaan vuoteen 2003 mennessä.

Päärakennus, Pääkkölä eli Pääkön pirtti, valmistui vuoden 1889 paikkeilla Sieppijärven kylän keskelle. Pääkkölä toimi asuin- ja kestikievarikäyttössä, säilyen palamattomana Lapin Sodasta (1944-45). Kunta osti rakennuksen vuonna 1970 aluksi koulukäyttöön. Näyttelyssä esitellään kahden kolarilaisen kotitalouden esineistöä viime sotia edeltävältä kaudelta. Päärakennuksen koillispuolella sijaitseva pieni Joen tupa on lahjoitettu Muonionjokivarresta, Saarenputaan Juurakkovaarasta. Tämä on museoalueen vanhin rakennus perimätiedon ja kurkihirren alta löytyneen, vuonna 1771 lyödyn Tanskan shillingin perusteella. Rakennuksen näyttelykunnostus on keskeneräinen, mutta kamaria käytetään museon toimistona. Ulkorakennuksissa, erityisesti kesänavetassa ja kahdessa ladossa, on esillä kookkaita vanhanajan maataloustyövälineitä.

Lisää mielenkiintoista historiatietoa löydät alla olevista linkeistä

Suomen Muinaispolut
Tornionlaakson maakuntamuseo
Museovirasto
Sieppijärvi
Kotiseutuyhdistys Vasittu Luuta
Kolarin kirkonkylän aikamatka Facebookissa
Olympiasuksen tarina

The Municipal museum of Kolari

The exhibition of the outdoor museum shows a typical pre-war home of two families in the main building. The whole collection consists of 1380 articles. The other buildings in the area – barns, the cattle shelter and warehouses contain mostly farm machinery, eg. sleighs for several purposes. The ancient trail of 300 metres starts behind the cattle shelter in the southeastern corner of the museum yard. There are historical remnants of a previous bakery-kiln, stone cairns and hearths, and two structures for pine tar burning.

The museum can be found in the village of Sieppijärvi, about 24 kilometres to the SSE from the centre of Kolari, 500 metres to the E from the highway 21, in the end of the gravel passage of Rovantie. The exhibion is kept open from the mid June until the end of August during the weekdays. Contacts: phone +358-(0)40-489 5316, email museo@kolari.fi, post address: The Municipal Museum of Kolari, co. Library, Isopalontie 2, 95900 Kolari.