Hammashoitola

Suun terveydenhuollossa keskitymme perushammashoitoon sekä asiakkaiden neuvontaan suun terveyden ylläpitämiseksi. Julkisiin suun terveydenhuollon palveluihin ovat oikeutettuja kaiken ikäiset. Hoidosta peritään lakisääteiset asiakasmaksut. Hoitoon pääsyn ratkaisee ensisijaisesti hoidon tarve. Siksi ajanvarauksen yhteydessä on syytä tuoda esille syy hoitoon hakeutumiseen. 

Ajanvaraus maanantai – perjantai klo 8.00 - 10.00.

  • 040 489 5045

Ennen klo 14 (perjantaisin ennen klo 12) jätettyihin soittopyyntöihin vastataan saman päivän aikana. Muina aikoina jätettyihin soittopyyntöihin vastataan seuraavana arkipäivänä.

Viikonloppuisin ja arkipyhinä hammaslääkäripäivystys kiireellisille tapauksille Lapin kuntien yhteistyönä klo 9.30–10.30

  • 010 633 8330 (puheluhinta on 8,8 snt/min (ALV 24%))

Neuvolaikäiset
6-8 kk:n ikäiset lapset kutsutaan ryhmäneuvolaan terveydenhoitajan ja suuhygienistin tai hammashoitajan vastaanotolle.
2 vuoden ikäisenä lapsi kutsutaan suuhygienistin tai hammashoitajan vastaanotolle. Lapselle määritellään oma yksilöllinen kutsuväli, jonka mukaan hänet jatkossa kutsutaan suuhygienistin tai hammaslääkärin vastaanotolle.

Kouluikäiset
Hammashoitola kutsuu koululaiset suun terveystarkastukseen henkilökohtaisen hoitosuunnitelman mukaisesti. Lasten ja nuorten hoidon järjestämisessä pyritään hyvään hoitoon, ehkäisevään toimintaan, tiedon jakamiseen ja riskipotilaiden hoidon panostamiseen.

Aikuiset
Jonotusaika hammaslääkärin tekemään suun terveystarkastukseen on 3-6 kk. Aikuiset huolehtivat ajan varauksesta henkilökohtaisen hoitosuunnitelman mukaisesti. 

Hoitoon pääsy

Kun asiakas ottaa yhteyttä hammashoitolaan, hänen hoidon tarpeensa määritellään ja hoitoon pääsyn aikataulu määräytyy sen mukaisesti. Akuuteissa tilanteissa ensiavun saa yleensä heti samana päivänä, kuitenkin viimeistään seuraavana päivänä.

Kiireellisen ensiavun kriteerit

  • turvotus
  • suun avausrajoitus
  • suu ei mene kiinni
  • nielemisvaikeus
  • kuume edellisten yhteydessä
  • hammastapaturma
  • haavauma suussa
  • verenvuoto esim. hampaan poiston jälkeen, jos suu tuntuu täyttyvän nopeasti verellä
  • kova kipu, johon särkylääke ei auta
  • särky kestää pitkään, vaikka hammasta ei ärsytetä esim. kylmällä tai kuumalla
  • särky estää nukkumisen
  • lohkeama, jos mukana edellä mainittuja oireita
  • suuri, ulkonäöllisesti häiritsevä lohkeama etuhampaassa
  • rikkoutunut kiinteä oikomiskoje, joka pistää, eikä tilannetta saa helpotettua esim. purukumilla tai oikomisvahalla pehmustamalla

Vaivat, jotka eivät tarvitse kiireellistä hoitoa, mutta häiritsevät voimakkaasti päivittäistä elämää, pyritään hoitamaan 3 viikon kuluessa yhteydenotosta:

  • lievä kipu, johon särkylääke auttaa
  • vihlominen kylmälle tai kuumalle
  • hampaan tai paikan lohkeama
  • proteesien tai irrotettavien oikomiskojeiden ongelmat

Palveluseteli suun terveydenhuollossa

Kolari myöntää asukkailleen palveluseteleitä käytettäväksi suun terveydenhuollon palveluissa. Palvelusetelillä hankittavan palvelun hyväksytyt palveluntuottajat voivat tuottaa näitä palveluja asiakkaan saaman palvelusetelipäätöksen mukaisesti. Asiakas valitsee palvelun tuottajan Palvelutili Oy:n ylläpitämästä rekisteristä.

Hakemus palvelusetelillä hankittavan palvelun tuottajaksi

Hoito-ohjeita löydät kätevästi myös mm. Suomen hammaslääkäriliiton sivuilta.